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Beim Bau des Fliegerhorst Nordholz und des Marinetanklagers wurden unter anderem verschiedene Kräfte eingesetzt. Neben dem Reichsarbeitsdienst wurde auch die Organisation Todt sowie eine nicht bekannte Anzahl an Zwangsarbeitern eingesetzt. Die Hauptaufgaben waren seinerzeit der Aufbau des Nordholzer Fliegerhorstes, des Marinetanklagers, Schanzarbeiten und Aufbau der Schutzmaßnahmen gegen Angriffe vom Boden und aus der Luft. Hierfür muss eine große Anzahl an Personalkräften vor Ort gewesen sein, wenn man bedenkt, in welcher kurzen Zeit die vielen unterschiedlichen Baumaßnahmen getätigt wurden.

Source: Gerd Wildfang

Foto links: Einige Abteilungen des Reichsarbeits-dienstes wurden ebenfalls beim Flugplatzbau einge-
setzt. Ein Barackenlager lag in Wursterheide-Süd, eines im Bereich der heutigen Bahnhofstraße und des heutigen Ostpreußenweges. Das Westlager lag an der Ecke Industrieweg/B6 (L136) und eines in der Nordholzer Siedlung = Stahlhelm Siedlung (263)


Photo right: The barracks camp, popularly known as the Stahlhelm camp, was built in 1938 by the Reich Labor Service. It should not be confused with the "Stahlhelm settlement" east of the railway line in Nordholz (up to the area of the Oxstedt fish meal factory) or the Stahlhelm "hunting lodge" in Gudendorf. When construction of the tank facilities was stopped in 1943, the camp was empty. The camp was also known as the P camp.

Source: Gerd Wildfang

Source: Gerd Wildfang/excerpt from photo 1944-06-12 No3152

Source: Gerd Wildfang/excerpt from 1945-04-07 No.3120

Photo left: Warehouse - Bahnhofstr/Ostpreußenweg


Photo on the right: The West Camp on Industrieweg/B6 (L135). Forced laborers from Poland were housed here, among others, and then shortly before 1945 it became a camp for flight operations squadrons. From 1945 onwards the camp was used for refugees from the occupied eastern territories.

Source: Gerd Wildfang

Source: Gerd Wildfang/excerpt from 1945-02-21 No3162

Source: Gerd Wildfang/detail from photo 1945-03-02 Nordholz-3 Q Friedr Paul.JPG

Photo left: The camp east of Wanhödener Str. was empty after 1943. In 1944, foreign workers were quartered there. In 1945, the Americans moved in, and in 1947, refugees from the Danzig area moved in. In 1945, Cassau had to vacate his house opposite the airport entrance for the Allies and moved his grocery store into the camp.


Foto rechts: Löschbecken ist eine Annahme, da sie in Größe und Anordnung anderen Beispielen ent-sprechen. Es wurde auch erzählt, daß es sich um eine Baracke der Flakmannschaft handelte, die in einer Grube unter Gelände eingelassen und von Erdwällen umgeben war. In dem Fall wäre nicht nur die mangelnde Tarnung der schwarzen Fläche/ Daches sehr nachteilig gewesen sondern es fehlen auch Fußwege von und zu der Baracke.

Source: Gerd Wildfang

Source: Gerd Wildfang/excerpt from photo 1945-03-02 No.3147

Source: Gerd Wildfang/excerpt from 1945-04-07 No3117

Photo left: The Wursterheide - South camp, on the road to Dorum.


Foto rechts: Vergrößerung, Lager Wursterheide - Süd

Source: Gerd Wildfang

Source: Gerd Wildfang/excerpt from 1945-02-21 No3164


RAD - Camp 1/175 Jürgen Hammerstede

It is currently not clear where the entrance to the camp is or what it is.

Quelle: Deichvorland/Forum der Wehrmacht

Quelle: Deichvorland/Forum der Wehrmacht

Quelle: Deichvorland/Forum der Wehrmacht

Quelle: Deichvorland/Forum der Wehrmacht

Great importance was attached to physical activity. Here, running on one of the air base's runways.Source: Deichvorland/Forum der Wehrmacht


Sources:

(263): Heinz-Günther Reinhardt, Chronicle of the municipality of Nordholz, Part 1 and Part 2, 2012; additions (Rolf Matthes, Friedrich Paul, UweSchicke) are inserted in italics(242) Hein Carstens, Ships in the sky - the former airship port of Nordholz through the ages; published by the men from Morgenstern, Bremerhaven 1989, , from p. 105).(298) Luftwaffe Airfields 1935-45 Germany (1937 Borders), by Henry L. deZeng IV, Edition: June 2014(303-a) 100 years of the Bremerhaven-Cuxhaven railway with a branch to Bederkesa; Hans Wolfgang Harden and Wolfgang Rawiel vonRönn, Landesstube Alten Landes Wursten-Museumsbahn Bremerhaven-Bederkesa eV (303b) Hans Wolfgang Harden: Searching for traces - connection and supply of the Nordholz airfield by rail; probably in the newsletter of the Museumsbahn Bederkesa (309) Holger Piening a) North Sea coast in the war 1939-42 - places-events-stories, Boyens 2010; b) North Sea coast in the "total war" 1943-45 - dates, names, backgrounds, Verlag Boyens 2015 (317) Jürgen Zapf, Luftwaffe airfields 1934-1945 - and what was left of it, Volume 7 - Lower Saxony and Bremen; Zweibrücken 2011, ISBN 978-3-86619-064-1

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